Kód: EKTT-279-00N/L
Egészségügyi tanár mesterszak
A tantárgy neve: Családszociológia |
|
A tantárgy angol neve: Sociology of Family |
|
Tanszék neve: Társadalomtudományi Tanszék |
|
Tantárgyfelelős neve: Rusinné Dr. Fedor Anita |
|
Ajánlott félév: |
II. |
Tantárgyi kód: |
EKTT-279-00N; EKTT-279-00L |
Nappali tagozat heti óraszáma: |
0+2 |
Levelező tagozat félévi óraszáma: |
0+10 |
Kredit: |
3 |
Vizsgakövetelmény: |
gyakorlati jegy |
Kötelező előtanulmányi rend: |
- |
Az ajánlott tantervben mely szakok/alapszakok szerepeltetik? Egészségügyi tanár mesterszak IV. féléves képzés
A tantárgy meghirdetési gyakorisága: Mintatanterv szerint aktuálisan
Az oktatás nyelve: magyar
A tantárgy órarendi beosztása: aktuális órarend szerint
A tantárgy státusza: kötelező
Oktató/k/ névsora: A Debreceni Egyetem Egészségügyi Kar, Szociális és Társadalomtudományi Intézet aktuális félévére szóló tantárgyfelosztás alapján.
A tantárgy általános és speciális céljai: E kurzus keretében a hallgató a családszociológia fogalmi rendszeréről valamint a legfontosabb családszociológiai iskolák elméleteiről kap információkat. Elsajátítja a családok társadalomtörténeti kialakulásáról szóló ismereteket, továbbá választ kap arra, hogy miként váltak a nagycsaládok nukleáris családdá. Megismeri a párválasztás társadalmi metódusait, a szexualitás társadalomtörténetét, a női és a férfi társadalmi szerepek különbségeit, a családon belüli erőszak szociológiai vonatkozásait, a válások problematikájának összefüggéseit és a mai magyar családok sajátosságait. A kurzuson belül a hallgató megismerkedik a legalapvetőbb demográfiai fogalmakkal és folyamatokkal.
Elsajátítandó alkalmazási /rész/készségek és /rész/kompetenciák leírása: Elméleti ismeretek szerzése a tárgy tematikájának megfelelően. Szakirodalom kutatás, másodelemzés.
Oktatás típusa: szemináriumi gyakorlatok.
A tantárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája A magyar és nemzetközi családszociológia kutatási eredményeinek folyamatos nyomon követése, a szakirodalom feldolgozása. A tananyag folyamatos aktualizálása, az új információ tananyagba való beépítése, oktatói és hallgatói szintű tudományos feldolgozása. A végzett hallgatók utánkövetéses vizsgálata eredményeinek figyelembevétele.
Kontaktórák és az órán kívüli hallgatói terhelés aránya: 60+40 %
Tanulmányi segédanyagok, az oktatás segítése: az oktatók által összeállított oktatási segédanyagok segítik a tananyag elsajátítását. Előadás, a gyakorlatokhoz fénymásolt segédanyag, internetes oldalak ajánlása, tömbösített időrend, csoportos irodalom feldolgozás, prezentálás.
Tárgyi vonatkozású tanszéki tudományos kutatás: A tanszéken folyó nemzetközi és hazai kutatások módszertani elemeinek feldolgozása.
A tantárgy részletes leírása:
- A család fogalma, a családszociológiai iskolák megfogalmazásai.
- A család története, a nagycsaládoktól a nukleáris családokig.
- A család belső működése. A család funkciói és azok változásai.
- A párválasztás, felkészülés a családi életre. Nemi szerepek.
- A családon belüli kapcsolatok dinamikája. A családon belüli viszonyrendszerek.
- Konfliktusok a családban, válás.
- A családi életciklusok. Ezek tartalma és változásai.
- A gyerek szerepe a családokban, a szocializáció.
10-11.Családtípusok a mai Magyarországon. A mai magyar családok jellemzői.
12-13.A családra vonatkozó demográfiai adatok áttekintése és összehasonlítása a nemzetközi adatokkal.
14. Család és családpolitika.
Kötelező irodalom:
Bánlaky Pál: Családszociológia. Budapest, Wesley 2001.
Somlai Péter (1999): A sokféleség zavara: a családi életformák pluralizációja Magyarországon. Demográfia, XLII., 1999, 1-2. Sz. 38-47.
Ajánlott irodalom:
Andorka Rudolf: Bevezetés a szociológiába. Osiris Kiadó. Budapest. 2006. 393-425. o.
Aries Philippe: Gyermek, család, halál. Gondolat, Budapest, 1987
Bagdi Emőke: Családi szocializáció és személyiségzavarok. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest, 1994.
Cseh-Szombathy László: Családszociológiai problémák és módszerek
(Gondolat, 1979)
Cseh-Szombathy László: A házastársi konfliktusok szociológiája (Gondolat,1985)
Foucault, Michel (1996): A szexualitás története. A tudás akarása. Budapest: Atlantisz Kiadó.
Demográfiai Portré 2015:
http://demografia.hu/kiadvanyokonline/index.php/demografiaiportre/article/view/2485/2483
Neményi Mária: A család (Gondolat, 1988)
Neményi Mária (2003): Család és családpolitika In. Szociológiai Szemle 2003/1
Schadt Mária [szerk.]: Családszociológiai szöveggyűjtemény. JPTE TI, Pécs, 1996.
Somlai Péter – Tóth Olga: A házasság és a család változásai az ezredforduló Magyarországán. Educatio 2002/3. 339-348. o.
Somlai Péter (2000): Meghatározások avagy miről szól a család válsága? In: Spéder Zs .Tóth P.P. (szerk.) Emberi viszonyok. Cseh-Szombathy László tiszteletére. Bp. 2000, Andorka Rudolf Társadalomtudományi Társaság. Századvég k. 101-110.
Társadalmi Riport 2000-2016
Tomka Béla: Családfejlődés a 20. századi Magyarországon és Nyugat-Európában. Osiris Kiadó. Budapest, 2000.
Tóth László szerk.: A szex – szociológia és társadalomtörténet (Új Mandátum, 1996)
Tóth Olga: Családformák és együttélési minták a mai magyar társadalomban http://www.szochalo.hu/upload/csaladforma.doc
Utasi Ágnes: Családok és életstílusok (MTA PTI, 1991)
Utasi Ágnes szerk.: Társas kapcsolatok (Gondolat, 1991)
Vaskovics László: A család fejlődése Európában. Educatio 2002/3. 349-364. o.
Virginia Satir : Az új családműhely A család együttélésének művészete. BFI-Budapest.
Évközi tanulmányi követelmények és értékelésük módszere: gyakorlati munkában való részvétel, egyéni vagy csoportos prezentáció készítése a kurzusok témájához tartozó önállóan vagy ajánlással választott szakirodalom feldolgozásával.
Az aláírás megszerzésének feltételei: Az aláírás feltétele az órák rendszeres látogatása, és aktív részvétel a feldolgozó órákon, egyéni vagy csoportos prezentáció teljesítése. A félév végén zárthelyi dolgozat megírására kerül sor, melynek érdemjegye megajánlható a hallgatók számára vizsgajegyként. Az aláírás megtagadása esetén a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat szabályai az irányadóak.
A jegy megszerzésének feltételei: beadandó dolgozat
A vizsgára bocsátás feltételei: az aláírás megszerzése
Vizsgáztatási módszer: írásbeli
- Oktató: Rusinné Dr. Fedor Anita