Kód: EKTT-279-00N/L

Egészségügyi tanár mesterszak

 

A tantárgy neve: Családszociológia

A tantárgy angol neve: Sociology of Family

Tanszék neve: Társadalomtudományi Tanszék

Tantárgyfelelős neve: Rusinné Dr. Fedor Anita

Ajánlott félév:

II.

Tantárgyi kód:

EKTT-279-00N; EKTT-279-00L

Nappali tagozat heti óraszáma:

0+2

Levelező tagozat félévi óraszáma:

0+10

Kredit:

3

Vizsgakövetelmény:

gyakorlati jegy

Kötelező előtanulmányi rend:

-

 

Az ajánlott tantervben mely szakok/alapszakok szerepeltetik? Egészségügyi tanár mesterszak IV. féléves képzés

 

A tantárgy meghirdetési gyakorisága: Mintatanterv szerint aktuálisan

 

Az oktatás nyelve: magyar

 

A tantárgy órarendi beosztása: aktuális órarend szerint

 

A tantárgy státusza: kötelező

 

Oktató/k/ névsora: A Debreceni Egyetem Egészségügyi Kar, Szociális és Társadalomtudományi Intézet aktuális félévére szóló tantárgyfelosztás alapján.

 

A tantárgy általános és speciális céljai: E kurzus keretében a hallgató a családszociológia fogalmi rendszeréről valamint a legfontosabb családszociológiai iskolák elméleteiről kap információkat. Elsajátítja a családok társadalomtörténeti kialakulásáról szóló ismereteket, továbbá választ kap arra, hogy miként váltak a nagycsaládok nukleáris családdá. Megismeri a párválasztás társadalmi metódusait, a szexualitás társadalomtörténetét, a női és a férfi társadalmi szerepek különbségeit, a családon belüli erőszak szociológiai vonatkozásait, a válások problematikájának összefüggéseit és a mai magyar családok sajátosságait. A kurzuson belül a hallgató megismerkedik a legalapvetőbb demográfiai fogalmakkal és folyamatokkal.  

 

Elsajátítandó alkalmazási /rész/készségek és /rész/kompetenciák leírása: Elméleti ismeretek szerzése a tárgy tematikájának megfelelően. Szakirodalom kutatás, másodelemzés.

 

Oktatás típusa: szemináriumi gyakorlatok.

 

A tantárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája A magyar és nemzetközi családszociológia kutatási eredményeinek folyamatos nyomon követése, a szakirodalom feldolgozása. A tananyag folyamatos aktualizálása, az új információ tananyagba való beépítése, oktatói és hallgatói szintű tudományos feldolgozása. A végzett hallgatók utánkövetéses vizsgálata eredményeinek figyelembevétele.

 

Kontaktórák és az órán kívüli hallgatói terhelés aránya: 60+40 %

 

Tanulmányi segédanyagok, az oktatás segítése: az oktatók által összeállított oktatási segédanyagok segítik a tananyag elsajátítását. Előadás, a gyakorlatokhoz fénymásolt segédanyag, internetes oldalak ajánlása, tömbösített időrend, csoportos irodalom feldolgozás, prezentálás.

 

Tárgyi vonatkozású tanszéki tudományos kutatás: A tanszéken folyó nemzetközi és hazai kutatások módszertani elemeinek feldolgozása.

 

A tantárgy részletes leírása:

  1. A család fogalma, a családszociológiai iskolák megfogalmazásai.
  2. A család története, a nagycsaládoktól a nukleáris családokig.
  3. A család belső működése. A család funkciói és azok változásai.
  4. A párválasztás, felkészülés a családi életre. Nemi szerepek.
  5. A családon belüli kapcsolatok dinamikája. A családon belüli viszonyrendszerek.
  6.  Konfliktusok a családban, válás.
  7. A családi életciklusok. Ezek tartalma és változásai.
  8. A gyerek szerepe a családokban, a szocializáció.

10-11.Családtípusok a mai Magyarországon. A mai magyar családok jellemzői.

12-13.A családra vonatkozó demográfiai adatok áttekintése és összehasonlítása a nemzetközi adatokkal.

14. Család és családpolitika.

 

Kötelező irodalom:

Bánlaky Pál: Családszociológia. Budapest, Wesley 2001.

Somlai Péter (1999): A sokféleség zavara: a családi életformák pluralizációja Magyarországon. Demográfia, XLII., 1999, 1-2. Sz. 38-47.

 

Ajánlott irodalom:

Andorka Rudolf: Bevezetés a szociológiába. Osiris Kiadó. Budapest. 2006. 393-425. o.

Aries Philippe: Gyermek, család, halál. Gondolat, Budapest, 1987

Bagdi Emőke: Családi szocializáció és személyiségzavarok. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest, 1994.

Cseh-Szombathy László: Családszociológiai problémák és módszerek

(Gondolat, 1979)

Cseh-Szombathy László: A házastársi konfliktusok szociológiája (Gondolat,1985)

Foucault, Michel (1996): A szexualitás története. A tudás akarása. Budapest: Atlantisz Kiadó.

Demográfiai Portré 2015:

http://demografia.hu/kiadvanyokonline/index.php/demografiaiportre/article/view/2485/2483

Neményi Mária: A család (Gondolat, 1988)

Neményi Mária (2003): Család és családpolitika In. Szociológiai Szemle 2003/1

Schadt Mária [szerk.]: Családszociológiai szöveggyűjtemény. JPTE TI, Pécs, 1996.

Somlai Péter – Tóth Olga: A házasság és a család változásai az ezredforduló Magyarországán. Educatio 2002/3. 339-348. o.

Somlai Péter (2000): Meghatározások avagy miről szól a család válsága? In: Spéder Zs .Tóth P.P. (szerk.) Emberi viszonyok. Cseh-Szombathy László tiszteletére. Bp. 2000, Andorka Rudolf Társadalomtudományi Társaság.  Századvég k. 101-110.

Társadalmi Riport 2000-2016

Tomka Béla: Családfejlődés a 20. századi Magyarországon és Nyugat-Európában. Osiris Kiadó. Budapest, 2000.

Tóth László szerk.: A szex – szociológia és társadalomtörténet (Új Mandátum, 1996)

Tóth Olga: Családformák és együttélési minták a mai magyar társadalomban http://www.szochalo.hu/upload/csaladforma.doc

Utasi Ágnes: Családok és életstílusok (MTA PTI, 1991)

Utasi Ágnes szerk.: Társas kapcsolatok (Gondolat, 1991)

Vaskovics László: A család fejlődése Európában. Educatio 2002/3. 349-364. o.

Virginia Satir : Az új családműhely A család együttélésének művészete. BFI-Budapest.

 

Évközi tanulmányi követelmények és értékelésük módszere: gyakorlati munkában való részvétel, egyéni vagy csoportos prezentáció készítése a kurzusok témájához tartozó önállóan vagy ajánlással választott szakirodalom feldolgozásával.

 

Az aláírás megszerzésének feltételei: Az aláírás feltétele az órák rendszeres látogatása, és aktív részvétel a feldolgozó órákon, egyéni vagy csoportos prezentáció teljesítése. A félév végén zárthelyi dolgozat megírására kerül sor, melynek érdemjegye megajánlható a hallgatók számára vizsgajegyként. Az aláírás megtagadása esetén a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat szabályai az irányadóak.

 A jegy megszerzésének feltételei: beadandó dolgozat

 A vizsgára bocsátás feltételei: az aláírás megszerzése

Vizsgáztatási módszer: írásbeli